Pilihanraya Kampus Politeknik Kota Kinabalu


19 DISEMBER 2010 - Pilihan Raya Kampus Politeknik Kota Kinabalu akan diadakan pada tahun hadapan (2011). Pada sabtu yang lalu, pihak PoliKK baru sahaja menaikkan ‘banner’ tentang Pilihanraya Kampus. ‘Banner’ Pilihanraya Kampus boleh dilihat pada pagar gelanggang tenis dan dan pada dinding hadapan Pusat Islam.

Sehubungan itu, Kelab Islah telah menemu bual Saudara Al Mutahhara Kamaruddin (Gambar di sebelah kanan) yang merupakan Unit Pemantau Kelab Islah dan Mantan Ketua Unit Tarbiyah sesi Jun 2010 tentang Pilihanraya Kampus ini.

Beliau berkata, “saya  berharap calon yang menawarkan diri untuk merebut kerusi Jawatankuasa Perwakilan Pelajar  adalah dalam kalangan orang-orang yang layak dan sedia menunaikan amanah yang diberikan oleh mahasiswa Politeknik Kota Kinabalu. Calon hendaklah dalam kalangan orang yang taat pada Allah dan Rasulnya. Ketaatan kepada Allah perlu kerana dengan ketaatan kepada Al-Khaliq sahaja seseorang itu boleh dan layak menjadi pemimpin. Hal ini telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.

Oleh itu, mahasiswa Politeknik Kota Kinabalu perlu memilih calon JPP yang taat pada Allah. Sebagai contoh, calon hendaklah sentiasa menunaikan solat 5 waktu. Ini selaras dengan dengan firman Allah SWT :
"Sungguh, Allah menyuruhmu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan apabila kamu menetapkan hukum di antara manusia hendaknya kamu menetapkannya dengan adil. Sungguh, Allah sebaik-baik yang memberi pengajaran kepadamu. Sungguh, Allah Maha Mendengar, Maha Melihat." (An-Nisa : 58).

Kesalahan mahasiswa mengundi calon yang tidak taat kepada Allah, adalah satu dosa di sisi Allah SWT kerana melanggar suruhan Allah SWT sebagaimana yang tercatat dalam petikan Al-Quran di atas.” Katanya ketika ditanya oleh Unit Penerbitan Kelab Islah.

Oleh itu, Kelab Islah berharap kepada seluruh mahasiswa Politeknik Kota Kinabalu memilih pemimpin yang adil dalam pilihanraya kampus tahun hadapan.

‘MENCARI REDHA ALLAH'

1 ulasan:

December 20, 2010 at 11:35 AM Anonymous said...

Takbir...Allahuakhbar...